Roman Stanisław Sztukowski, urodz. w 1951r. w Szprotawie, zam. w Szczecinie od 1971 r.
Nauka: 1958-1965 SP nr 1 w Nowej Soli,
1965-1969 Liceum Ogólnokształcące nr 3 w Nowej Soli,
1969-1974 Politechnika Szczecińska Wydział Budowy Maszyn i Okrętów.
Praktyki zawodowe w stoczni Warskiego oraz remontowej GRYFIA:
1974 wrzesień-listopad praktyka morska na statku MS/KUJAWY – asystent młodszego motorzysty, rejsy do portów Północnej Norwegii i do Murmańska po rudę i apatyty,
1975 – WSOWRiArt w Toruniu, służba wojskowa, stopień ppor rezerwy artylerii.
Przebieg pracy
W grudniu 1974 r. - rozpoczęcie pracy w Stoczni Szczecińskiej na stanowisku budowniczego rejonu na statku, która została przerwana na rok w związku z powołaniem do służby wojskowej. Służbę wojskową odbyłem na SOR w Wyższej Szkole Oficerskiej Wojsk Rakietowych i Artylerii w Toruniu. Po półrocznym szkoleniu praktyczną służbę odbywałem w pułku artylerii w Szczecinie.
Po zakończeniu służby wojskowej powróciłem do pracy w stoczni. Przez dwa lata pełniłem obowiązki kierownika budowy rejonu zbiorników na chemikaliowcach. Od 1977 r. zostałem zatrudniony w stoczniowym biurze w charakterze projektanta budowy statków. Początkowo w pracowni wyposażenia pomieszczeń w nadbudówce, chłodni okrętowych, a potem przez długie lata zajmowałem się systemami rurociągów na statkach. Oprócz prac projektowych prowadziłem również od czasu do czasu nadzory nad wykonaniem prac zgodnie z projektem. W stoczni Warskiego pracowałem do końca jej pierwszej likwidacji.
Przez kilka miesięcy w roku 2003-2004 pracowałem w stoczni rzecznej Odra. Tam zajmowałem się projektowaniem kompleksowych przystani żeglarskich (pomostów pływających, hangarów i kontenerowych obiektów socjalnych). Wspólnie z trzema kolegami K. Jakubowskim, Dang Ngoc Cinh oraz M. Sokołowskim otrzymaliśmy patent na te modułowe przystanie „Modułowa struktura przystani śródlądowej”, Biuletyn Urzędu Patentowego Nr.14(823)-2005. W stoczni budowaliśmy też replikę - „parowiec” pasażerski „THEODOR FONTANE” dla armatora niemieckiego. Niestety, również ta stocznia została zlikwidowana.
Następnie w latach 2004-2005 na pół etatu zostałem zatrudniony w Polskim Rejestrze Statków. Zajmowałem się głównie nadzorem technicznym nad małymi jednostkami takimi, jak jachty, kutry i łodzie rybackie oraz barki śródlądowe. Robiłem przeglądy, próby statecznościowe, manewrowe i wystawiałem dokumenty klasyfikacyjne.
Marzec 2006 – sierpień 2008 współpraca z firmą WEXEL z Poznania, opieka nad jachtem POLONUS – nadzór nad remontem generalnym, przygotowanie do sezonów, rejsy szkoleniowe dla załóg armatora.
Przez cały rok 2006 współpracowałem z firmą ECO-TECH. Wykonywałem dla nich projekty 3D oczyszczalni, filtrów i ostojników dla stacji paliwowych. W 2006 r. prowadziłem też nadzór konstrukcyjny i budowlany nad wykonaniem pasażerskiej łodzi turystycznej SEDINA-2. Dla firmy BSC.
W latach 2007 do 2013 prowadziłem własną firmę TORO – działalność głównie 71.12.Z – inżynieria i związane z nią doradztwo techniczne.
W latach 2008-2011 współpracowałem z firmą NAVALCONSULTING. Wykonywaliśmy dokumentacje na remontowane jednostki w stoczniach w Świnoujściu, GRYFIA i PARNICA. Dla stoczni w Koźlu sporządziliśmy pełną dokumentację na wybudowanie dwóch rzecznych statków pasażerskich NIMFA i LAGUNA. Statki te pływają dzisiaj po środkowej Odrze między Słubicami a Głogowem. Wspólnie z inspektorem Siemieńskim z PRS w lutym 2011r wykonałem wycenę aktualnie posiadanego sprzętu pływającego w Ośrodku Trzebież.
W okresie od lutego 2011 do grudnia 2013 współpracowałem z firmą FIRE STOP. Wykonywałem dokumentację systemów ppoż. łącznie z ich przestrzennym rozmieszczeniem dla wielkich obiektów magazynowych w Gorzowie, Łodzi i w Niemczech.
Najdłużej, do 2021roku współpracowałem z firmą Elko-design. Wykonaliśmy wiele kompleksowych dokumentacji związanych z systemami dysz gaśniczych instalowanych na dużych jachtach i statkach pasażerskich.
Żeglarstwo
1964 r. początki związane z żeglarstwem obóz harcerski żeglarski w Borowym Młynie nad jeziorem Chłop, uzyskanie stopnia jungi. Stopień żeglarza od sezonu 1965. Do 1968 członek klubu żeglarskiego LOK Nowa Sól, pływania po kanale portowym w Nowej Soli i na jeziorze Iławskim na kadetach, skautach i DZ.
1971-1974 _ JK AZS Szczecin - pływania po jeziorze Dąbskim na omegach i DZ, dalsze wyprawy jako załoga jachtów PEGAZ i KANIA.
1976-1990 _ KS STAL-STOCZNIA, opieka nad jachtami: NAUTILIO, WIGRY, udział w rejsach i prowadzenie rejsów na jachtach KARAKA, SNIGGA, DEMON, GOPŁO, KLIPER, KARFI, ŁEBSKO, WICKO, RESKO, LEONID TELIGA, BUMERANG, MAMRY, GORBACZ, udział w zlotach żeglarskich takich jak m.in. Sail for Peace, Operation Sail.
1990-2017 _ LOK Szczecin. Opieka nad jachtami PERUN, TORO, udział w rejsach na jachcie POLUS, a przeważnie, często wraz z C. Wolskim na SHARKI.
Od 2018 członek KLUBU KAPITANÓW JACHTOWYCH.
Rejsy pozaklubowe na jachtach KAPITAN GŁOWACKI, MAGNOLIA, LEO, ARDEA, GAUDEAMUS, SEA YOY, BACCARA.POLONUS. Rejsy w sezonach 2006 – 2008 prowadzenie jachtu po Bałtyku, Morzu Północnym i fiordach norweskich, PIREX – prowadzenie jachtu w lipcu – wrzesień 2022 r. po Zalewie i Zatoce Pomorskiej, MONIKA SEA – sierpień- wrzesień 2022, prowadzenie rejsów po Bałtyku, CAPTAIN MORGAN – 10-16 sierpnia sprowadzenie jachtu z Kilonii do Szczecina
Rejsy po Adriatyku
8 - 17 czerwca 2012 r. prowadzenie jachtu ARELIA po portach Chorwacji ze studentami Wydziału Geografii Uniwersytetu Szczecińskiego.
28 czerwca - 18 lipca 2018 r. jacht MILEO, Czarnogóra - pływania po Zatoce Kotorskiej
27 czerwca - 14 lipca 2019 r. jacht MILEO-pływania po południowym Adriatyk
Posiadane stopnie
Patent Instruktora Żeglarstwa nr 2432 nadany 12-02-1985 r.
Patent Kapitana Jachtowego nr 1179 nadany 30-11-2005 r. (druk 1012)
Patent 000136 Kapitana Motorowodnego wydany 06-06-2007
Świadectwo Operatora Łączności Bliskiego Zasięgu Nr GS-13623 Gdynia 22-04-2008 r.
Działalność instruktorska
Po wstąpieniu do AZS w Szczecinie kilkakrotnie brałem udział w charakterze pomocnika, lub prowadzącego instruktora przy szkoleniach żeglarskich na DZ przy Wyspie AZS na Odrze.
Po powrocie z wojska i zatrudnieniu w Stoczni rozpocząłem działalność w klubie STAL Stocznia. Niemal od samego początku wszedłem w skład Zarządu, gdzie wspólnie z sekretarzem klubowym Krzysztofem Cywińskim prowadziliśmy sprawy osobowe członków. W szczytowym okresie ich liczba oscylowała około czterystu. Dodatkowo prowadziłem sprawy związane z dokumentacją naszych reprezentacyjnych jachtów klubowych, a głównie z aktualizacją map, spisu świateł i sygnałów nawigacyjnych.
Oficjalnie stopień instruktora uzyskałem po szkoleniach w Trzebieży. Patent nr 2432 wydany w dniu 12-02-1985 r. Od dnia 23-04-2003 r. mogę szkolić żeglarzy bez ograniczeń na wszystkie stopnie.
Aktywnie uczestniczyłem w szkoleniach i kursach żeglarskich. Klub Stal Stocznia, aż do jego likwidacji w 1990r organizował liczne kursy, rejsy stażowe i szkolenia w zbudowanym przez stoczniowych żeglarzy ośrodku nad Jeziorem Dąbie. Bardzo aktywnie razem ze mną szkolili żeglarzy i sterników koledzy klubowi Mieczysław Dopierała, Mieczysław Hapanowicz, Roger Śliwiński, Janusz Charkiewicz. Był okres, że szkoliliśmy na łodziach DZ kandydatów na WSM. W naszym ośrodku dla młodzieży głównie ze szkół ZSBO oraz TBO powstało koło żeglarskie pod nazwą tragicznie zaginionego Czesława Gogołkiewicza. Grupa ta do 1990 roku prowadziła aktywną, całoroczną działalność na terenie przystani i szkół. Młodzież pracowała przy sprzęcie, wchodziła w skład załóg regatowych, brała udział w licznych rejsach, regatach i imprezach międzynarodowych na jeziorze, Zalewie i morzu. Byłem zatrudniony w tych szkołach na niepełnych etatach opiekuna koła. W zamian za przygotowanie do sezonu jachtu LEONID TELIGA przez kilka lat mieliśmy go do dyspozycji od kwietnia do czerwca. Dzięki temu mieliśmy okazję pływać na dużym jachcie i sprawdzić się w ciężkich warunkach pogodowych na wodach wiosennego Bałtyku. Dodatkowo, zwykle bez zawijania do portów.
Przez krótki czas, za sprawą kolegi Hapanowicza mieliśmy dostęp do krótkich pływań na jachtach Rudy Krautschneidera POLKA i POLARKA, jachcie Toniego Halika HALIKÓWKA oraz bazującego na naszej przystani POLONEZA.
Nastały trudne lata dla Stoczni Warskiego. Niektórzy, nowi zakładowi decydenci dowiedzieli się dopiero, jakim pysznym i dochodowym kąskiem jest wybudowany czynem społecznym pawilon i przystań jachtowa na ulicy Przestrzennej. Marina została praktycznie przejęta przez „nowych, bliżej nieokreślonych właścicieli” (Gryfia?). Jachty, mimo aktywnego współdziałania członków, w tym młodzieży, ich deklaracjom i zaangażowaniu szybko zmieniły właścicieli. Tak szybko, aby nie pozostawić zbyt dużo śladów…
Dzięki takim kolegom jak Ryszard Cielecki i Zbigniew Gromadka część stoczniowców znalazła azyl na przystani LOK. Również ja. Tam zostałem opiekunem jachtu PERUN i przez osiem lat dość często odbywałem na nim rejsy. Jacht nie był wyposażony w silnik więc rzadko zapuszczał się poza akwen Zalewu Szczecińskiego. Kiedy w 1998 r. klub sprzedał jacht greckiemu armatorowi z Gdańska otrzymałem pod opiekę carinę TORO. Na tym jachcie przepływałem kilkanaście lat.
Nadal aktywnie prowadziłem szkolenia na różne stopnie żeglarskie (również raz na stopień kapitana) najczęściej w LOK, ale też na POGONI, w Pałacu Młodzieży, w HOM-ie, Lubczynie Trzebieży oraz w Świnoujściu. Często byłem członkiem komisji egzaminacyjnych.
W latach 2005-2007 w ramach umowy z firmą JAFRAMA prowadziłem zajęcia teoretyczne dla funkcjonariuszy Straży Miejskiej ze Szczecina, Straży Pożarnej ze Świnoujścia, Elbląga, Kostrzyna nad Odrą, Straży Portowej ze Szczecina. Prowadziłem też kilka kursów dla motorowodniaków w Klubie Ślizg.
Działalność inspektorska
PRS – w latach 2004/2005 prowadziłem próby i przeglądy okresowe małych jednostek, łodzi i jachtów. Inspektor No 678, certyfikat No 50/121/2004. Wystawiałem Karty Bezpieczeństwa.
KWR – razem z A. Lisieckim i J. Wójcikiem w sezonach 2005/2006 przeprowadzałem pomiary jachtów biorących udział w regatach turystycznych i wystawiałem odpowiednie dokumenty.
PZŻ - Wspólnie ze Z. Zbroją w latach 2012/13, a od sezonu 2014 do 2018 już samodzielnie jako inspektor MZT-PZŻ, legitymacja nr RS 37 przeprowadzałem okresowe przeglądy techniczne jachtów i wystawiałem Karty Zdolności Żeglugowe.
Odznaczenia i nagrody
Jakieś tam podziękowania i medaliki okolicznościowe ze Stali Stocznia, LOK
Puchar za zwycięstwo w regatach O Puchar Dni Morza 1984r w klasie otwartej na jachcie s/y WIGRY
Kilka dyplomów za udziały w różnego rodzaju regatach, również za zwycięstwa załogi SHARKI
Inne zainteresowania
Sport (piłka nożna, siatkówka, piłka ręczna, koszykówka duże imprezy międzynarodowe…)
Geografia, meteorologia, przyroda, historia.
Na tym kończę i pozdrawiam, a-hoj.
Roman Sztukowski
Redagowanie zakończone 20 grudnia 2023 r.