Zygmunt Kowalski

Zygmunt Kowalski urodz. W 1938 w Lublinie, W Szczecinie od roku 1946. Mgr ekonomii, dziennikarz, j.kpt.ż.w. oraz kpt.m.ż.w., harcmistrz PL, działacz żeglarski

 Działalność na rzecz żeglarstwa

Morze pasjonowało mnie od dziecka. Stopień żeglarza uzyskałem w roku 1952 na kursie Ligi Morskiej w Szczecinie-Dąbiu. Choć zostałem wtedy przyjęty do szczecińskiej Szkoły Morskiej na Alei Piastów, z kariery marynarskiej musiałem zrezygnować z powodu osłabionego wzroku, a więc nie spełniania wówczas obowiązujących kryteriów. Naukę kontynuowałem w liceum ogólnokształcącym, a następnie na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Politechniki Szczecińskiej.

Z morza jednalk nie zrezygnowałem. Swój pierwszy rejs morski, na trasie Szczecin – Gdynia – Ustka - Szczecin, odbyłem w roku 1954 na jachcie "Chrobry" prowadzonym przez kpt. Andrzeja Huzę. Później było jeszcze kilkanaście  rejsów po Bałttyku i Morzu Północnym, różne kursy i obozy żeglarskie. Wiedzę żaglarską nabywałem od  kapitanów: Ryszarda Książyńskiego, Leszka Zarębskiego, Andrzeja Adamskiego, Kazimierza Haski, Leonida Teligi, Ludomira Mączki, Witolda Bohdanowicza, Zdzisława Michalskiego, Jerzego Szelestowskiego... W latach 1951 – 1960 żeglarstwo uprawiałem i kolejne patenty żeglarskie zdobywałem najpierw w Lidze Morskiej, a następnie w Szczecińskim Jacht Klubie Morskim LPŻ. 

W roku 1961 uzyskałem stopień jachtowego kapitana żeglugi wielkej (wtedy ten najwyższy stopień żeglarski miał nazwę jachtowy kapitan morski). Choć kończyłem już studia ekonomiczne, zrezygnowałem z kariery ekonomisty i podjąłęm pracę w szczecińskiej Komendzie Chorągwi ZHP na stanowisku pilota chorągewi, czyli osoby odpowiedzialnej za szeroko rozumiane wychowanie morskiej braci harcerskiej. Jako pilot, a następnie kapitan i instruktor harcerski, do roku 1976 koordynowałem dzieło tworzenia i rozbudowy Harcerskiego Ośrodka Morskiego w Szczecinie,  budowy nabrzeży i obiektów lądowych, rozbudowy śródlądowej i morskiej flotylli harcerskiej, tworzenia sieci harcerskich drużyn wodnych, organizowania i prowadzenia różnych rejsów morskich. Z biegiem lat stałem się i dotąd pozostaję członkiem kolejnych klubów. Od roku 1975 Klubu Żeglarzy Samotników, od roku 1976 Sekcji Żeglarskiej MKS Pogoń, a następnie SEJK Pogoń, od roku 1986 nieformalnego Klubu JKŻW., od roku 1993 YKP Szczecin, od 2002 Klubu Kapitanów Jachtowych, a od 2019 Bractwa Wybrzeża. Przez te lata zawsze pełniłem przynajmniej w jednym z tych klubów społeczną  funkcje we władzach statutowych, angażowałem się także w działalnośc władz, komisji oraz różnych inicjatyw Szczecińskiego OZŻ, a następnie  Zachodniopomorskiego Okręgowego Związku Zeglarskiego. Aktualnie (listopad 2023) pełnię funkcję wiceprezesa KKJ, członka Sądu Koleżeńskiego i Komisji Historycznej ZOZŻ oraz członka Komisji Rewizyjnej KŻS. Wraz z kpt. Andrzejem Armińskim pracuję nad utworzeniem internerowego kompendium wiedzy o związanych ze Szczecinem kapitanach jachtowych oraz redagowaniem strony internetowej KKJ.

Dziennikarstwo

Od roku 1973 rozpoczęłem działalność redakcyjną i dziennikarską, którą kontynuowałem  przez ponad 40 lar. Do ogłoszenia stanu wojennego (grudzień 1980 roku) redagowałem adresowany do młodzieży tygodnik "Jantar". Później – do roku 1990, kierowałem szczecińskim oddziałem Młodzieżowej Agencji Wydawniczej, współpracowałem z redakcjami  miesięczników "Żagle" i "Morze".  W roku 1991 utworzyłem i redagowałem ogółnopolski miesięcznik "Jachting",  a w latach 1992-1993 byłem korespondentem "Sztandaru Młodych" i polonijnego miesięcznika "Revia" z Chicago oraz redagowałem magazyn Business i Marketing. W latach 1994 – 2007 kierowałem własną Agencję Promocyjno-Wydawniczą "Pomerania", w której m.inn. wydawałem i redagowałem magazyn promocyjny "Regional Business",  w latch 2012 – 2015 redagowałem portal internetowy "Moja Łasztownia" oraz współpracowałem z Polską Gazetą Transportową.

Praktyka morska.  

Mam za sobą uczestnistwo w 121 rejsach morskich, w których przebyłem 99.432 Mm, w tym 93 rejsy kapitańskie (74.474 Mm).  Moje dłuższe wyprawy:

1969 "Totem" (klasa Vega} dookoła Anglii  (przez Kanał Kaledoński) i Irlandii

1975 "Tropiciel" (klasa J 80} Szczecin – Vigo – Szczecin

1976 "Dar Szczecina" (klasa Antares) Szczercin – Plymouth – Kanary – Bermudy – Newport – Nowy Jork (Op. Sail)

1978 – "Zawisza Czarny" Algier - Madera – Kanary – Karaiby – Havana {I oficer)

1982  – "Hajduk" (klasa Draco) Szczecin – Lizbona – Szczecin (Tall Ships Race)

1984 – "Dar Szczecina" Szczecin – St. Malo - Kanary – Bermudy – Halifax (TSR)

Odznaczenia, wyróżnienia, nagrody

Zasłużony Działacz LPŻ  - 1957 i 1961

Honorowa Odznaka Zasłużony Działacz Żeglarstwa Polskiego - 1968.

Odznaka Honorowa Gryfa Szczecińskiego – 1969

Krzyż za Zaslugi dla ZHP – 1971

Medal XXX-lecia Gryf Pomorski -1975

Wyróżnienie Honorowej Nagrody Rejs Roku - 1982

Złota Odznaka Zasłużony Pracownik Morza - 1983

Honorowa Odznaka  Zasłużony dla Żeglarstwa Szczecińskiego - 2006

Medal 65 Lat Żeglarstwa Polskkego na Pomorzu Zachodnim – 2010

Medal Za Szczególne Zasługi dla Żeglarstwa Polskiego” - 2011

Medal 70 Lat Żeglarstwa Polskiego na Pomorzu Zachodnim – 2015

Komandoria YKP - rok 2015

Nagroda Specjalna SDRP I SDP im. red. Bogdana Czubasiewicza za wieloletnią publicystykę żeglarską I morską – 2016

Przywilej jednej Czerwonej I dw och Białych Gwiazd Bractwa Wybrzeża - 2019

Żeglarska Nagroda Szczecina im. kpt. Ludomira Mączki – 2023

Odznaczenia państwowe: Srebny i Złoty Krzyż Zasługi. Brązowy i Srebrny Medal Za Zasługi dla Obronności Kraju, Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.

Spisał
Zygmunt Kowalski