Mirosław Szymiec

Z ankiety klubowej KKJ

Imiona, nazwisko                      Mirosław Arkadiusz Szymiec

Data i miejsce urodzenia            28.02.1955 Szczecin

Szkoły, wykształcenie               Politechnika Szczecińska, Wydz. Elektryczny, mgr inż. elektryk w zakresie automatyki

Miejsce zamieszkania               70-781 Szczecin, ul. Pomarańczowa 15/29

Kariera zawodowa                     od 1980 roku praca w Zarządzie Portu oraz w spółkach portowych, obecnie na emeryturze

Początki żeglarstwa                    pierwszy  kontakt z żeglarstwem lata 60-te w klubie „Świt” w Skolwinie  (Cadet), od 1970 roku w MKŻ Pałac Młodzieży

Przynależność klubowa              Klub Kapitanów Jachtowych

Stopnie żeglarskie i instr.           j.k.ż.b. nr 857 – 6.07.1982 r, k.j. nr 446 – 19.02.1999 r   (książeczka)

Praktyka morska, rejsy               w latach 1982 – 1993 jako kapitan ponad 7 tyś Mm na jachtach: Zryw, Aumakua, Cousteau, Gaudeamus w rejsach po Bałtyku. Od 1994 r brak danych (statystyka nie była prowadzona, kart rejsu nie było – prowadzenie rejsów na jachtach prywatnych, głównie na własnym jachcie po Bałtyku)

Działalność w KKJ                    od 2003 (z przerwą 2020-01 do 2021– 09) członek Zarządu (skarbnik)  

Odznaczenia i nagrody              w latach 1983 – 1984 udział w Morskich Żeglarskich Mistrzostwach Polski – zajęcie dwukrotnie drugiego miejsca (s/y Zryw) w II klasie IOR.

Opracowano dnia 2024-02-09

Roman Sztukowski

Roman Stanisław Sztukowski, urodz. w 1951r. w Szprotawie, zam. w Szczecinie od 1971 r.

Nauka: 1958-1965 SP nr 1 w Nowej Soli,

1965-1969 Liceum Ogólnokształcące nr 3 w Nowej Soli,

1969-1974 Politechnika Szczecińska Wydział Budowy Maszyn i Okrętów.

Praktyki zawodowe w stoczni Warskiego oraz remontowej GRYFIA:

1974 wrzesień-listopad praktyka morska na statku MS/KUJAWY – asystent młodszego motorzysty, rejsy do portów Północnej Norwegii i do Murmańska po rudę i apatyty,

1975 – WSOWRiArt w Toruniu, służba wojskowa, stopień ppor rezerwy artylerii.

Przebieg pracy

W grudniu 1974 r. - rozpoczęcie pracy w Stoczni Szczecińskiej na stanowisku budowniczego rejonu na statku, która została przerwana na rok w związku z powołaniem do służby wojskowej. Służbę wojskową odbyłem na SOR w Wyższej Szkole Oficerskiej Wojsk Rakietowych i Artylerii w Toruniu. Po półrocznym szkoleniu praktyczną służbę odbywałem w pułku artylerii w Szczecinie.

Po zakończeniu służby wojskowej powróciłem do pracy w stoczni. Przez dwa lata pełniłem obowiązki kierownika budowy rejonu zbiorników na chemikaliowcach. Od 1977 r. zostałem zatrudniony w stoczniowym biurze w charakterze projektanta budowy statków. Początkowo w pracowni wyposażenia pomieszczeń w nadbudówce, chłodni okrętowych, a potem przez długie lata zajmowałem się systemami rurociągów na statkach. Oprócz prac projektowych prowadziłem również od czasu do czasu nadzory nad wykonaniem prac zgodnie z projektem. W stoczni Warskiego pracowałem do końca jej pierwszej likwidacji.

Przez kilka miesięcy w roku 2003-2004 pracowałem w stoczni rzecznej Odra. Tam zajmowałem się projektowaniem kompleksowych przystani żeglarskich (pomostów pływających, hangarów i kontenerowych obiektów socjalnych). Wspólnie z trzema kolegami K. Jakubowskim, Dang Ngoc Cinh oraz M. Sokołowskim otrzymaliśmy patent na te modułowe przystanie „Modułowa struktura przystani śródlądowej”, Biuletyn Urzędu Patentowego Nr.14(823)-2005. W stoczni budowaliśmy też replikę - „parowiec” pasażerski „THEODOR FONTANE” dla armatora niemieckiego. Niestety, również ta stocznia została zlikwidowana.

Następnie w latach 2004-2005 na pół etatu zostałem zatrudniony w Polskim Rejestrze Statków. Zajmowałem się głównie nadzorem technicznym nad małymi jednostkami takimi, jak jachty, kutry i łodzie rybackie oraz barki śródlądowe. Robiłem przeglądy, próby statecznościowe, manewrowe i wystawiałem dokumenty klasyfikacyjne.

Marzec 2006 – sierpień 2008 współpraca z firmą WEXEL z Poznania, opieka nad jachtem POLONUS – nadzór nad remontem generalnym, przygotowanie do sezonów, rejsy szkoleniowe dla załóg armatora.

Przez cały rok 2006 współpracowałem z firmą ECO-TECH. Wykonywałem dla nich projekty 3D oczyszczalni, filtrów i ostojników dla stacji paliwowych. W 2006 r. prowadziłem też nadzór konstrukcyjny i budowlany nad wykonaniem pasażerskiej łodzi turystycznej SEDINA-2. Dla firmy BSC.

W latach 2007 do 2013 prowadziłem własną firmę TORO – działalność głównie 71.12.Z – inżynieria i związane z nią doradztwo techniczne.

W latach 2008-2011 współpracowałem z firmą NAVALCONSULTING. Wykonywaliśmy dokumentacje na remontowane jednostki w stoczniach w Świnoujściu, GRYFIA i PARNICA. Dla stoczni w Koźlu sporządziliśmy pełną dokumentację na wybudowanie dwóch rzecznych statków pasażerskich NIMFA i LAGUNA. Statki te pływają dzisiaj po środkowej Odrze między Słubicami a Głogowem. Wspólnie z inspektorem Siemieńskim z PRS w lutym 2011r wykonałem wycenę aktualnie posiadanego sprzętu pływającego w Ośrodku Trzebież.

W okresie od lutego 2011 do grudnia 2013 współpracowałem z firmą FIRE STOP. Wykonywałem dokumentację systemów ppoż. łącznie z ich przestrzennym rozmieszczeniem dla wielkich obiektów magazynowych w Gorzowie, Łodzi i w Niemczech.

Najdłużej, do 2021roku współpracowałem z firmą Elko-design. Wykonaliśmy wiele kompleksowych dokumentacji związanych z systemami dysz gaśniczych instalowanych na dużych jachtach i statkach pasażerskich.

Żeglarstwo

1964 r. początki związane z żeglarstwem obóz harcerski żeglarski w Borowym Młynie nad jeziorem Chłop, uzyskanie stopnia jungi. Stopień żeglarza od sezonu 1965. Do 1968 członek klubu żeglarskiego LOK Nowa Sól, pływania po kanale portowym w Nowej Soli i na jeziorze Iławskim na kadetach, skautach i DZ.

1971-1974 _ JK AZS Szczecin - pływania po jeziorze Dąbskim na omegach i DZ, dalsze wyprawy jako załoga jachtów PEGAZ i KANIA.

1976-1990 _ KS STAL-STOCZNIA, opieka nad jachtami: NAUTILIO, WIGRY, udział w rejsach i prowadzenie rejsów na jachtach KARAKA, SNIGGA, DEMON, GOPŁO, KLIPER, KARFI, ŁEBSKO, WICKO, RESKO, LEONID TELIGA, BUMERANG, MAMRY, GORBACZ, udział w zlotach żeglarskich takich jak m.in. Sail for Peace, Operation Sail.

1990-2017 _ LOK Szczecin. Opieka nad jachtami PERUN, TORO, udział w rejsach na jachcie POLUS, a przeważnie, często wraz z C. Wolskim na SHARKI.

Od 2018 członek KLUBU KAPITANÓW JACHTOWYCH.

Rejsy pozaklubowe na jachtach KAPITAN GŁOWACKI, MAGNOLIA, LEO, ARDEA, GAUDEAMUS, SEA YOY, BACCARA.POLONUS. Rejsy w sezonach 2006 – 2008 prowadzenie jachtu po Bałtyku, Morzu Północnym i fiordach norweskich, PIREX – prowadzenie jachtu w lipcu – wrzesień 2022 r. po Zalewie i Zatoce Pomorskiej, MONIKA SEA – sierpień- wrzesień 2022, prowadzenie rejsów po Bałtyku, CAPTAIN MORGAN – 10-16 sierpnia sprowadzenie jachtu z Kilonii do Szczecina

Rejsy po Adriatyku

 8 - 17 czerwca 2012 r. prowadzenie jachtu ARELIA po portach Chorwacji ze studentami Wydziału Geografii Uniwersytetu Szczecińskiego.

 28 czerwca - 18 lipca 2018 r. jacht MILEO, Czarnogóra - pływania po Zatoce Kotorskiej

 27 czerwca - 14 lipca 2019 r. jacht MILEO-pływania po południowym Adriatyk

Posiadane stopnie

Patent Instruktora Żeglarstwa nr 2432 nadany 12-02-1985 r.

Patent Kapitana Jachtowego nr 1179 nadany 30-11-2005 r. (druk 1012)

Patent 000136 Kapitana Motorowodnego wydany 06-06-2007

Świadectwo Operatora Łączności Bliskiego Zasięgu Nr GS-13623 Gdynia 22-04-2008 r.

Działalność instruktorska

Po wstąpieniu do AZS w Szczecinie kilkakrotnie brałem udział w charakterze pomocnika, lub prowadzącego instruktora przy szkoleniach żeglarskich na DZ przy Wyspie AZS na Odrze.

Po powrocie z wojska i zatrudnieniu w Stoczni rozpocząłem działalność w klubie STAL Stocznia. Niemal od samego początku wszedłem w skład Zarządu, gdzie wspólnie z sekretarzem klubowym Krzysztofem Cywińskim prowadziliśmy sprawy osobowe członków. W szczytowym okresie ich liczba oscylowała około czterystu. Dodatkowo prowadziłem sprawy związane z dokumentacją naszych reprezentacyjnych jachtów klubowych, a głównie z aktualizacją map, spisu świateł i sygnałów nawigacyjnych.

Oficjalnie stopień instruktora uzyskałem po szkoleniach w Trzebieży. Patent nr 2432 wydany w dniu 12-02-1985 r. Od dnia 23-04-2003 r. mogę szkolić żeglarzy bez ograniczeń na wszystkie stopnie.

Aktywnie uczestniczyłem w szkoleniach i kursach żeglarskich. Klub Stal Stocznia, aż do jego likwidacji w 1990r organizował liczne kursy, rejsy stażowe i szkolenia w zbudowanym przez stoczniowych żeglarzy ośrodku nad Jeziorem Dąbie. Bardzo aktywnie razem ze mną szkolili żeglarzy i sterników koledzy klubowi Mieczysław Dopierała, Mieczysław Hapanowicz, Roger Śliwiński, Janusz Charkiewicz. Był okres, że szkoliliśmy na łodziach DZ kandydatów na WSM. W naszym ośrodku dla młodzieży głównie ze szkół ZSBO oraz TBO powstało koło żeglarskie pod nazwą tragicznie zaginionego Czesława Gogołkiewicza. Grupa ta do 1990 roku prowadziła aktywną, całoroczną działalność na terenie przystani i szkół. Młodzież pracowała przy sprzęcie, wchodziła w skład załóg regatowych, brała udział w licznych rejsach, regatach i imprezach międzynarodowych na jeziorze, Zalewie i morzu. Byłem zatrudniony w tych szkołach na niepełnych etatach opiekuna koła. W zamian za przygotowanie do sezonu jachtu LEONID TELIGA przez kilka lat mieliśmy go do dyspozycji od kwietnia do czerwca. Dzięki temu mieliśmy okazję pływać na dużym jachcie i sprawdzić się w ciężkich warunkach pogodowych na wodach wiosennego Bałtyku. Dodatkowo, zwykle bez zawijania do portów.

Przez krótki czas, za sprawą kolegi Hapanowicza mieliśmy dostęp do krótkich pływań na jachtach Rudy Krautschneidera POLKA i POLARKA, jachcie Toniego Halika HALIKÓWKA oraz bazującego na naszej przystani POLONEZA.

Nastały trudne lata dla Stoczni Warskiego. Niektórzy, nowi zakładowi decydenci dowiedzieli się dopiero, jakim pysznym i dochodowym kąskiem jest wybudowany czynem społecznym pawilon i przystań jachtowa na ulicy Przestrzennej. Marina została praktycznie przejęta przez „nowych, bliżej nieokreślonych właścicieli” (Gryfia?). Jachty, mimo aktywnego współdziałania członków, w tym młodzieży, ich deklaracjom i zaangażowaniu szybko zmieniły właścicieli. Tak szybko, aby nie pozostawić zbyt dużo śladów…

Dzięki takim kolegom jak Ryszard Cielecki i Zbigniew Gromadka część stoczniowców znalazła azyl na przystani LOK. Również ja. Tam zostałem opiekunem jachtu PERUN i przez osiem lat dość często odbywałem na nim rejsy. Jacht nie był wyposażony w silnik więc rzadko zapuszczał się poza akwen Zalewu Szczecińskiego. Kiedy w 1998 r. klub sprzedał jacht greckiemu armatorowi z Gdańska otrzymałem pod opiekę carinę TORO. Na tym jachcie przepływałem kilkanaście lat.

Nadal aktywnie prowadziłem szkolenia na różne stopnie żeglarskie (również raz na stopień kapitana) najczęściej w LOK, ale też na POGONI, w Pałacu Młodzieży, w HOM-ie, Lubczynie Trzebieży oraz w Świnoujściu. Często byłem członkiem komisji egzaminacyjnych.

W latach 2005-2007 w ramach umowy z firmą JAFRAMA prowadziłem zajęcia teoretyczne dla funkcjonariuszy Straży Miejskiej ze Szczecina, Straży Pożarnej ze Świnoujścia, Elbląga, Kostrzyna nad Odrą, Straży Portowej ze Szczecina. Prowadziłem też kilka kursów dla motorowodniaków w Klubie Ślizg.

Działalność inspektorska

PRS – w latach 2004/2005 prowadziłem próby i przeglądy okresowe małych jednostek, łodzi i jachtów. Inspektor No 678, certyfikat No 50/121/2004. Wystawiałem Karty Bezpieczeństwa.

KWR – razem z A. Lisieckim i J. Wójcikiem w sezonach 2005/2006 przeprowadzałem pomiary jachtów biorących udział w regatach turystycznych i wystawiałem odpowiednie dokumenty.

PZŻ - Wspólnie ze Z. Zbroją w latach 2012/13, a od sezonu 2014 do 2018 już samodzielnie jako inspektor MZT-PZŻ, legitymacja nr RS 37 przeprowadzałem okresowe przeglądy techniczne jachtów i wystawiałem Karty Zdolności Żeglugowe.

Odznaczenia i nagrody

Jakieś tam podziękowania i medaliki okolicznościowe ze Stali Stocznia, LOK

Puchar za zwycięstwo w regatach O Puchar Dni Morza 1984r w klasie otwartej na jachcie s/y WIGRY

Kilka dyplomów za udziały w różnego rodzaju regatach, również za zwycięstwa załogi SHARKI

Inne zainteresowania

Sport (piłka nożna, siatkówka, piłka ręczna, koszykówka duże imprezy międzynarodowe…)

Geografia, meteorologia, przyroda, historia.

Na tym kończę i pozdrawiam, a-hoj.

 

Roman Sztukowski

Redagowanie zakończone 20 grudnia 2023 r.

Zygmunt Kowalski

Zygmunt Kowalski urodz. W 1938 w Lublinie, W Szczecinie od roku 1946. Mgr ekonomii, dziennikarz, j.kpt.ż.w. oraz kpt.m.ż.w., harcmistrz PL, działacz żeglarski

 Działalność na rzecz żeglarstwa

Morze pasjonowało mnie od dziecka. Stopień żeglarza uzyskałem w roku 1952 na kursie Ligi Morskiej w Szczecinie-Dąbiu. Choć zostałem wtedy przyjęty do szczecińskiej Szkoły Morskiej na Alei Piastów, z kariery marynarskiej musiałem zrezygnować z powodu osłabionego wzroku, a więc nie spełniania wówczas obowiązujących kryteriów. Naukę kontynuowałem w liceum ogólnokształcącym, a następnie na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Politechniki Szczecińskiej.

Z morza jednalk nie zrezygnowałem. Swój pierwszy rejs morski, na trasie Szczecin – Gdynia – Ustka - Szczecin, odbyłem w roku 1954 na jachcie "Chrobry" prowadzonym przez kpt. Andrzeja Huzę. Później było jeszcze kilkanaście  rejsów po Bałttyku i Morzu Północnym, różne kursy i obozy żeglarskie. Wiedzę żaglarską nabywałem od  kapitanów: Ryszarda Książyńskiego, Leszka Zarębskiego, Andrzeja Adamskiego, Kazimierza Haski, Leonida Teligi, Ludomira Mączki, Witolda Bohdanowicza, Zdzisława Michalskiego, Jerzego Szelestowskiego... W latach 1951 – 1960 żeglarstwo uprawiałem i kolejne patenty żeglarskie zdobywałem najpierw w Lidze Morskiej, a następnie w Szczecińskim Jacht Klubie Morskim LPŻ. 

W roku 1961 uzyskałem stopień jachtowego kapitana żeglugi wielkej (wtedy ten najwyższy stopień żeglarski miał nazwę jachtowy kapitan morski). Choć kończyłem już studia ekonomiczne, zrezygnowałem z kariery ekonomisty i podjąłęm pracę w szczecińskiej Komendzie Chorągwi ZHP na stanowisku pilota chorągewi, czyli osoby odpowiedzialnej za szeroko rozumiane wychowanie morskiej braci harcerskiej. Jako pilot, a następnie kapitan i instruktor harcerski, do roku 1976 koordynowałem dzieło tworzenia i rozbudowy Harcerskiego Ośrodka Morskiego w Szczecinie,  budowy nabrzeży i obiektów lądowych, rozbudowy śródlądowej i morskiej flotylli harcerskiej, tworzenia sieci harcerskich drużyn wodnych, organizowania i prowadzenia różnych rejsów morskich. Z biegiem lat stałem się i dotąd pozostaję członkiem kolejnych klubów. Od roku 1975 Klubu Żeglarzy Samotników, od roku 1976 Sekcji Żeglarskiej MKS Pogoń, a następnie SEJK Pogoń, od roku 1986 nieformalnego Klubu JKŻW., od roku 1993 YKP Szczecin, od 2002 Klubu Kapitanów Jachtowych, a od 2019 Bractwa Wybrzeża. Przez te lata zawsze pełniłem przynajmniej w jednym z tych klubów społeczną  funkcje we władzach statutowych, angażowałem się także w działalnośc władz, komisji oraz różnych inicjatyw Szczecińskiego OZŻ, a następnie  Zachodniopomorskiego Okręgowego Związku Zeglarskiego. Aktualnie (listopad 2023) pełnię funkcję wiceprezesa KKJ, członka Sądu Koleżeńskiego i Komisji Historycznej ZOZŻ oraz członka Komisji Rewizyjnej KŻS. Wraz z kpt. Andrzejem Armińskim pracuję nad utworzeniem internerowego kompendium wiedzy o związanych ze Szczecinem kapitanach jachtowych oraz redagowaniem strony internetowej KKJ.

Dziennikarstwo

Od roku 1973 rozpoczęłem działalność redakcyjną i dziennikarską, którą kontynuowałem  przez ponad 40 lar. Do ogłoszenia stanu wojennego (grudzień 1980 roku) redagowałem adresowany do młodzieży tygodnik "Jantar". Później – do roku 1990, kierowałem szczecińskim oddziałem Młodzieżowej Agencji Wydawniczej, współpracowałem z redakcjami  miesięczników "Żagle" i "Morze".  W roku 1991 utworzyłem i redagowałem ogółnopolski miesięcznik "Jachting",  a w latach 1992-1993 byłem korespondentem "Sztandaru Młodych" i polonijnego miesięcznika "Revia" z Chicago oraz redagowałem magazyn Business i Marketing. W latach 1994 – 2007 kierowałem własną Agencję Promocyjno-Wydawniczą "Pomerania", w której m.inn. wydawałem i redagowałem magazyn promocyjny "Regional Business",  w latch 2012 – 2015 redagowałem portal internetowy "Moja Łasztownia" oraz współpracowałem z Polską Gazetą Transportową.

Praktyka morska.  

Mam za sobą uczestnistwo w 121 rejsach morskich, w których przebyłem 99.432 Mm, w tym 93 rejsy kapitańskie (74.474 Mm).  Moje dłuższe wyprawy:

1969 "Totem" (klasa Vega} dookoła Anglii  (przez Kanał Kaledoński) i Irlandii

1975 "Tropiciel" (klasa J 80} Szczecin – Vigo – Szczecin

1976 "Dar Szczecina" (klasa Antares) Szczercin – Plymouth – Kanary – Bermudy – Newport – Nowy Jork (Op. Sail)

1978 – "Zawisza Czarny" Algier - Madera – Kanary – Karaiby – Havana {I oficer)

1982  – "Hajduk" (klasa Draco) Szczecin – Lizbona – Szczecin (Tall Ships Race)

1984 – "Dar Szczecina" Szczecin – St. Malo - Kanary – Bermudy – Halifax (TSR)

Odznaczenia, wyróżnienia, nagrody

Zasłużony Działacz LPŻ  - 1957 i 1961

Honorowa Odznaka Zasłużony Działacz Żeglarstwa Polskiego - 1968.

Odznaka Honorowa Gryfa Szczecińskiego – 1969

Krzyż za Zaslugi dla ZHP – 1971

Medal XXX-lecia Gryf Pomorski -1975

Wyróżnienie Honorowej Nagrody Rejs Roku - 1982

Złota Odznaka Zasłużony Pracownik Morza - 1983

Honorowa Odznaka  Zasłużony dla Żeglarstwa Szczecińskiego - 2006

Medal 65 Lat Żeglarstwa Polskkego na Pomorzu Zachodnim – 2010

Medal Za Szczególne Zasługi dla Żeglarstwa Polskiego” - 2011

Medal 70 Lat Żeglarstwa Polskiego na Pomorzu Zachodnim – 2015

Komandoria YKP - rok 2015

Nagroda Specjalna SDRP I SDP im. red. Bogdana Czubasiewicza za wieloletnią publicystykę żeglarską I morską – 2016

Przywilej jednej Czerwonej I dw och Białych Gwiazd Bractwa Wybrzeża - 2019

Żeglarska Nagroda Szczecina im. kpt. Ludomira Mączki – 2023

Odznaczenia państwowe: Srebny i Złoty Krzyż Zasługi. Brązowy i Srebrny Medal Za Zasługi dla Obronności Kraju, Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.

Spisał
Zygmunt Kowalski

Janusz Charkiewicz

Janusz Adolf Charkiewicz

jachtowy kapitan żeglugi wielkiej,  kapitan motorowodny żeglugi wielkiej, zasłużony działacz żeglarski, publicysta i kronikarz zachodniopomorskiego żeglarstwa

Urodzony w Płocku w roku 1940. Tam w latach 1947 – 1957 ukończył szkołę podstawową i liceum ogólnokształcące.  W roku 1964 ukończył studia na Wydziale Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej i otrzymał dyplom mgr inż. budownictwa okrętowego. Od roku 1964 związany ze Szczecinem.

Praca zawodowa

1964 - 1979  kierownik Wydziału Montażu Maszyn Stoczni Szczecińskiej im. A.Warskiego, 1980 – 1983 kierownik Zakładu w firmie „Energopol 5”, 1983 – 1987 dyrektor „Ster” PZŻ, a następnie „Interster” SA Oddział w Szczecinie. 1987 – 1989 pierwszy oficer megajachtu m/y „El Bravo” (45 m), 1989 – 1990 dyrektor COŻ PZŻ Trzebież, 1991 – 1993 I oficer, a 1993 – 1995 kapitan m/y „El Bravo”, 1995 – 1997 kapitan megajachtu m/y„El Bravo of Cayman” (63,5 m),

1998 – 2008 właściciel „Alkapol” S.C. {usługi agencyjne i przedstawicielskie) oraz 1999 – 2006 główny nawigator „Żeglugi Pomorskiej” Sp. z o.o.

Żeglarstwo

Żeglować zaczął w roku 1955 będąc uczniem liceum w Płocku, a żeglarstwo morskie uprawiał od roku 1957, początkowo w Klubie Morskim AZS przy Politechnice Gdańskiej. Działając w związanymi ze szczecińskim  przemysłem stoczniowym klubami SGKS Arkonia  i KS Stal Stocznia, w roku 1971 był współorganizatorem i uczestnikiem połączonego z udziałem w oceanicznych regatach „De las Rjas Bajas” rejsu do Hiszpanii na jachcie „Karawela”, a w latach 1973 – 1974, na funkcji III oficera,  w wokółziemskiej wyprawie „Zewem Morza”. Od roku 1977, już jako kapitan prowadził 18 rejsów krajowych i zagranicznych, a jako oficer wachtowy  pływał na żaglowcach „Pogoria” i „Zew II”. W sumie pod żaglami przepłynął ponad 66 tys. mil morskich.

Działalność społeczna

Po zakończeniu pracy zawodowej, od roku 2006 zaangażował się w pełni w działania na rzecz konsolidacji szczecińskiego środowiska żeglarskiego, otwarcia się Szczecina i regionu na sprawy morza i żeglarstwa  oraz dbania o zachowanie w publicznej pamięci ludzi i wydarzeń tworzących historię polskiego żeglarstwa na Pomorzu Zachodnim. Od roku 2007 jako członek Zarządu Zachodniopomorskiego OZŻ pełnił w nim funkcję przewodniczącego Komisji Historycznej. Był współautorem programu „Żeglarski Szczecin”, istotnie przyczynił się do otwarcia Alei Żeglarzy w Szczecinie, nadania imienia Kapitana Haski marinie Gocław, utworzenia w Książnicy Szczecińskiej Zachodniopomorskiego Archiwum Morskiego, zorganizowania wystawy „Z dziejów żeglarstwa polskiego na Pomorzu Zachodnim 1945 – 2010” w Muzeum Narodowym w Szczecinie,  obchodów 90-lecia Yacht Klubu Polski w roku 2014, wspierania wypraw żeglarskich „Islandia 2009” i „Narwik 2015”, organizacji Bałtyckich Regat Samotnych Żeglarzy o Puchar Poloneza, regat Bitwa o Gotland i innych. Był autorem wielu promujących żeglarstwo artykułówprasowych i internetowych, jednym ze współautorów „Leksykonu zachodniopomorskiego żeglarstwa i sportów wodnych”...

Obok uczestnictwa w pracach Zarządu ZOZŻ, od 2006  roku był członkiem YKP Szczecin, w tym przez ponad 10 lat członkiem Zarządu klubu,  od 2010 roku był komandorem reaktywowanego Klubu Żeglarzy Samotników oraz Bractwa Wybrzeża Mesy Kaprów Polskich, gdzie był członkiem Rady Pięciu Mesy Szczecińskiej. Aktywnie uczestniczył też od roku 1982 w koleżenskich spotkaniach nieoficjalnego Klubu JKŻW,  a od roku 2007 także w działalność naszego Klubu Kapitanów Jachtowych.

Odznaczenia i wyróżnienia

Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi

Złota Honorowa Odznaka Towarzystwa Przyjaciół Szczecina

Odznaka Honorowa „Zasłużony Działacz Żeglarstwa Polskiego

Srebrna Odznaka Honorowa „Gryfa Pomorskiego”

Medale 65-lecia i 70-lecia Żeglarstwa Polskiego na Pomorzu Zachodnim

Medal PZŻ „Za Szczególne Zasługi dla Żeglarstwa Polskiego”

Medal Brązowy oraz Komandoria Yacht Klubu Polski

Medal Bractwa Wybrzeża Mesy Kaprów Polskich oraz Czerwona i cztery Białe Gwiazdy

Bandera Polska otrzymana z rąk Prezydenta RP jako dowód osobistej odwagi oraz symbol najwyższej wartości (2013)

Tablica Honorowa z imieniem i nazwiskiem w Alei Żeglarzy w Nowym Warpnie (2015).

Zmarł w Szczecinie 21 stycznia 2019 roku.

 

Spisał: Zygmunt Kowalski

 

 

 

Andrzej Armiński

ur. 1956, mgr inż. budowy okrętów, absolwent Instytutu Okrętowego Politechniki Gdańskiej. Zatrudniony w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Szczecińskiej, w Instytucie Oceanotechniki Politechniki Szczecińskiej, obecnie właściciel stoczni Projektowanie i Budowa Jachtów. Mieszka w Szczecinie od 1979 roku. Stopień kapitana jachtowego otrzymał w 1985 roku. Był prezesem Szczecińskiego Towarzystwa Żeglarskiego i Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii o/Szczecin. Członek JK AZS Szczecin i YKP Szczecin. Jest prezesem Stowarzyszenia Klub Kapitanów Jachtowych i członkiem zarządu ZOZŻ.

Ważniejsze rejsy: cztery trzymiesięczne rejsy po Morzu Śródziemnym (1987-1990) na własnym jachcie „Mantra” typu Cruiser 22, roczny rejs przez Atlantyk w ramach regat America 500 (1992) na własnym jachcie „Mantra 2”, dwuletni rejs dookoła świata w ramach regat Expo’98 Round the Word Rally na własnym jachcie „Mantra 3”(1996-1998), za który otrzymał pierwszą nagrodę Rejs Roku 1998 i Srebrny Sekstant.

Zaprojektował jachty Opty 71, Alamtur 2, Alamtur 3, Polarka, Mantra 2Mantra 3Mantra 7000Mantra 28Mantra 31Mantra 35. Od 1998 jest właścicielem stoczni jachtowej Projektowanie i Budowa Jachtów, która oprócz serii jachtów Mantra, Finngulf, Finn Flyer i Stila buduje katamarany morskie serii Broadblue i Format.

Wprowadził w Polsce regatowy Międzynarodowy System Pomiarowy IMS i pełnił funkcję Głównego Mierniczego PZŻ. Był członkiem Głównej Komisji Morskiej PZŻ i dyrektorem technicznym Fundacji Polski Jacht w Pucharze Ameryki. Organizował i sponsorował regaty, w tym Regaty w Każdą Środę, Mantra Cup i Morskie Żeglarskie Mistrzostwa Polski.

W latach 2005-2011 zorganizował rejsy, w których dwa jego jachty typu mantra 28 „mantra ANIA” i „mantra ASIA” trzykrotnie okrążyły świat. Najpierw w Kobiecych Regatach Dookoła Świata 2005-2007, za co otrzymał Honorową Nagrodę Rejs Roku 2007. Następnie w samotnych rejsach Joanny Pajkowskiej (najszybszy polski samotny rejs dookoła świata -198 dni) i dwudziestodwuletniej Marty Sziłajtis-Obiegło. Jego katamaran Cabrio 2 z kpt. Joanną Pajkowską startował w regatach OSTAR 2013. Zorganizował pierwszą (2010) i drugą (2013) transatlantycką wyprawę kajakową Aleksandra Doby.

Jerzy  Domański

kapitan jachtowy

Jest tak dawno na świecie, że przyjaciele nigdy nie pytają go o datę urodzin, bo i po co. Przecież znają go od zawsze. Z żeglarstwem zetknął się już przed wojną, ale tylko w roli pasażera, za to na tak nobliwych jeziorach jak Trockie czy Narocz. Zdarzyła się mu też okazja wykąpania się w Świtezi stąd ma łatwość pisania. Po wojnie znalazł się w Giżycku, też nad nie najmniejszym jeziorem i tam w 1948 roku już na poważnie zaczął żeglować zaś jego towarzyszem żeglarskich bojów był późniejszy założyciel Bazy w Mrągowie - Józek Nowicki.

Zna całą historię powojennego żeglarstwa wraz z regulaminami i innymi bzdetami co przełożyło się później na liczne i dobre koniaki, które jedni stawiali żeby to opisał, a drudzy żeby za Chiny nie. l tak i tak dobrze czyli wszystko dobrze co jest trawestacją powiedzenia prof. Leszka Kołakowskiego: i tak źle i tak niedobrze, wszystko niedobrze.

Ma morzu przepływał na pewno nie mniej jak 20 000 mil i to zawsze nadwodnej żeglugi, niestety wichry dziejowe wcięły biurokrację toteż te pierwsze rejsy są już tylko we własnej pamięci. Pływał zaś z wieloma znanymi, czasem jeszcze przedwojennymi kapitanami, którzy niestety już wszyscy obeszli. Od nich przyswoił maksymę: nie każdy dżentelmen jest żeglarzem, ale za to każdy żeglarz jest dżentelmenem, co zawsze choć bezskutecznie starał się wpajać swym kursantom, jak jednak powszechnie widać bez większego skutku. Widocznie taki już brak pedagogicznego talentu. Z wykształcenia ekonomista od organizacji i techniki transportu morskiego, całe życie zawodowe przepracował dla morza lub na morzu.

Też dało się to przełożyć na wspomniany już wyżej trunek. Od pół wieku mieszka w Szczecinie, który od lat jest w Europie, a może lepiej nigdy z niej nie wybywał stąd nie bardzo rozumie zarówno tych znad Wisły jak i zza Uralu choć odpowiednie języki zna. Najwidoczniej nie potrafi dostroić się do fali. No ale ta dzisiejsza technika tak pędzi naprzód, że trudno się w tym wszystkim połapać. Zawsze jest chętny do podzielenia się swą wiedzą lub doświadczeniem, a ci co tego chcą zawsze potrafią go znaleźć. A choć nieobcy jest mu GPS czy inne cuda jest zwolennikiem tradycyjnej nawigacji na kompas i lornetkę co wynika ze znajomości historii żeglugi. Bo bez GPS-u Kolumb nie tylko do Ameryki dopłynął, ale jeszcze ją odkrył, przez co zresztą mamy te wszystkie atomy, ale bez kompasu by sobie nie poradził. Co zauważywszy, jako że jest życzliwy ludziom i Wam życzy przyjemnej żeglugi.

Stanisław Stańczuk

Stanisław Stańczuk, urodz. w 1939 roku w Gromadzynie, operator żurawi oraz kierowca - mechanik, instruktor żeglarski, kapitan jachtowy oraz kapitan motorowodny. Swój patriotyzm i szacunek dla morza zawsze demonstruje morskim ubiorem noszonym w odwiedzanych portach oraz podczas oficjalnych wydarzeń, a zakup w roku 2000 morskiego jachtu najlepiej świadczy o konsekwentnym utrzymywaniu dawno obranego życiowego kursu.

Żeglarskie początki

Ten kurs zarysował się mu w roku 1960. W szczecińskim „Superfosfacie”, dokąd przyjechał delegowany przez firme katowicką, został zaproszony do uczestnictwa w weekendowej wycieczce kajakowej do Lubczyny. Bardzo spodobała mu się wtedy tamta żegluga po Jeziorze Dąbie na kajaku z żaglerm. Odtąd korzystał z każdej okazji, by podczas licznych delegacji do róznych miejscowości w Polsce choć trochę pożeglować. W latach 1968 – 1969 był nawet członkiem Poznańskiego Klubu Morskiego LOK. Swój pierwszy krajowy rejs morski, w charakterze członka załogi, odbył w roku 1969 na jachcie „Dar Opola” .

Praktyka morska

Ze Szczecinem i szczecińską „Pogonią”, już jako sternik jachtowy, związał się w roku 1970. Do roku 1992, w którym otrzymał patent jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej, odbył w sumie 13 krajowych i zagranicznych rejsów bałtyckich, w większości pełniąc funkcje oficerskie na klubowych jachtach: „Delfin”, „Hajduk” i „Dar Szczecina”, trzebieskich: „Jurand”, „Rega” i „Zbigniew Boliński” oraz na „Pogorii”. Obowiązki instruktorskie i rejsy szkoleniowe na

rónych jachtach ugruntowały w nim poczucie satysfakcji z dzielenia się swym doświdczeniem z adeptami żeglarstwa.  Czynił to także jako kapitan, prowadząc rejsy na  jachtach „Zbigniew Boliński”, „Kapitan Haska”, „Smuga Cienia” i „Stary”, a po przejściu na emeryturę na własnym 10-metrowym jachcie o nazwie „Albatros”.\

Armator i kapitan własnego jachtu

„Albatrosa” (klasa Carter' 33), noszącego wtedy nazwę „Maku”,  zakupił w roku 2000 w tureckim porcie Kusadasi. Przeznaczył na to praktycznie niemal wszystkie pieniądze zaoszczędzone przez ponad cztery dziesięciolecia zawodowej pracy. Koledzy, z którymi planował wspólne zakupienie jakiegoś pełnomorskiego jachtu, zdecydowali się przeznaczyć swoje oszczędności na budowę własnych domów. 

Trasa z tureckiego portu do Szczecina wiodła przez porty greckie i włoskie do francuskiej Marsylii, a stamtąd przecinającymi kontynent rzekami i kanałami do nadbałtyckiej niemieckiej Lubeki.

Od ponad 20 lat ładuje – jak to określa - swoje życiowe akumulatory, żeglując „Albatrosem”  i ucząc innych żeglarstwa w organizowanych przez siebie stażowo-szkoleniowych rejsach bałtyckich oraz zalewowych, Aktywnie angażował się także w międzyklubową współp;racę macierzystego SEJK Pogoń z niemieckim Yachtclub Ueckermunde e.V.

Pod egzotyczną banderą

Przez ponad dwa dziesięciolecia armator „Albatrosa” zaskakiwał, nie tylko polskich żeglarzy, podnoszoną na jachcie banderą Vanuatu. Powodem okazały się obowiązujące przepisy, generujące kosztowne opłaty za prawo zmiany dotychczasowej bandery na banderę polską. Finansowo dostępnym dla emeryta rozwiązaniem okazało się, stosowane przez armatorów polskich statków, formalne zarejestrowanie swojego jachtu pod banderą państwa odległego o tysiące mil morskich.

On sam, jak wyliczył po wstąpieniu  do Klubu Kapitanów Jachtowych, do roku 2007 przepłynął na różnych jachtach ponad 25 tysięcy mil morskich.

Opracował Zygmunt Kowalski
grudzień 2023 roku

Urszula Teodorczyk

URSZULA TEODORCZYK  – ur. 26.10.1959 w Szczecinie. Doktor nauk medycznych w zakresie biologii medycznej (Pomorska Akademia Medyczna), specjalista mikrobiolog. Pracownik naukowo –dydaktyczny Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego.

W Szczecinie od 1959 r., w żeglarstwie od 1974 – HOM, Drużyna Wodna przy LO Nr. 1 w Szczecinie,  MKS „Pałac Młodzieży” Szczecin (1976 -1978), Jacht Klub Morski „Gryf”, Gdynia (1978-1980), Akademicki Klub Morski AZS Gdańsk – Studencka Asocjacja Morska-Sekcja Żeglarska Uniwersytetu Gdańskiego- członek Zarządu (1980 – 1987), Akademicki Klub Morski WSM Gdynia (1985 – 1987),  Jacht Klub AZS Szczecin – w latach 1987-2005 członek Zarządu (od 1987 r. do chwili obecnej),  Klub Kapitanów Jachtowych– członek Zarządu (od 2000 do chwili obecnej ).

Pływała po M.Bałtyckim, M.Północnym, Atlantyku i M.Egejskim na jachtach: „Magnolia”, „Tauri”, „Farys”, „Wojewoda Pomorski” (1984 Quebeck, Montreal, Toronto, Kingstown, Cherbourg, Dover, Amsterdam, Hamburg, Kanł Kiloński),  „Sagittarii”, „Bogusław X”, „Swantewit, „Mestwin”, „Jagiellonia”, „Gaudeamus”, „Smuga Cienia”, „Henryk Rutkowski”, „Kapitan Głowacki”, „Zigfrid”, „Sundra”, „Natasha”,  „Admirał”. Od roku 1994 jako kapitan prowadziła rejsy po Morzu Bałtyckim na jachtach: „Parnas”, „Gaudeamus”, „Żak”, „Belzi”, „Bonito”, „Smuga Cienia”, „Piana”, „Atlantyk”.

Przepłynęła  25.775  mil morskich w 40 rejsach.

Brała udział w regatach The Tall Ships` Races 1984 do Kanady na jachcie „Wojewoda Pomorski”, The Tall Ships` Races 1985 -Amsterdam ( II oficer s/y „Saggitarii”),  Międzynarodowe Regaty „Gryf  Pomorski” (1987 – I oficer „Swantewit”),  The Tall Ships` Races 1989-Londyn (II oficer „Gaudeamus”),  Regaty Unity Line 2005 (I oficer „Atlantyk”).  W latach 1987 – 2011 startowała w Regatach Jesiennych, Regatach Przyjaźni i Regatach Damskich na jachtach: „Swantewit”, „Parnas”, „Lilia Wodna” na Jeziorze Dąbskim i Zalewie Szczecińskim.

Od 2003 do 2016 w-ce prezes oraz sekretarz Klubu Kapitanów Jachtowych.

Od 2019 do 2021 prezes Klubu Kapitanów Jachtowych.

Wieczysta Lista Kapitanów

1 Mieczysław Lewicki, założyciel, zmarł
2 Mirosław Jakubek, założyciel
3 Jerzy Szkudlarek, założyciel, zmarł
4 Andrzej Armiński, założyciel
5 Bruno Salcewicz, założyciel, zmarł
6 Adam Krasnodębski, założyciel
7 Mirosław Rzechuła, założyciel
8 Marek Frycz, założyciel
9 Mieczysław Ircha, założyciel
10 Ryszard Żełudziewicz, założyciel
11 Jędrzej Porada, założyciel
12 Andrzej Czaja, założyciel
13 Marek Czaja, założyciel
14 Michał Kęszycki, założyciel
15 Leszek Sołtysik, założyciel, zmarł
16 Tadeusz Siwiec, założyciel, zmarł
17 Jerzy Szwoch
18 Andrzej Gedymin, zmarł
19 Roman Drozdowski, zmarł
20 Olgierd Franckowski, zmarł
21 Wacław Kowalewski, zmarł
22 Maciej Szymański
23 Piotr Kabut
24 Jerzy Domański
25 Maciej Gocba
26 Urszula Teodorczyk
27 Zygmunt Kowalski
28 Zbigniew Andruszkiewicz
29 Mirosław Szymiec
30 Janusz Kusiewicz, zmarł
31 Jerzy Paleolog
32 Andrzej Lewandowski
33 Wojciech Drewniak 
34 Zygmunt Łodygowski, zmarł
35 Krystyna Trych, zmarła
36 Jarosław Szczepanowski
37 Adam Kantorysiński
38 Marcin Raciborski
39 Adam Dąbrowski
40 Stanisław Stańczuk
41 Andrzej Wojciechowski
42 Janusz Charkiewicz, zmarł
43 Roman Puchalski
44 Henryk Rokicki
45 Zenon Szostak
46 Henryk Kałuża
47 Marek Lewenstein
48 Włodzimierz Byliński, zmarł
49 Wiesław Zaremba
50 Tadeusz Zajączkowski
51 Bogusław Daszkiewicz
52 Zdzisław Kilarski
53 Joanna Pajkowska
54 Władysław Łącki
55 Tomasz Włoch
56 Jerzy Kuśmider
57 Zbigniew Zbroja
58 Waldemar Kugler
59 Michał Jósewicz
60 Roman Sztukowski
61 Paweł Hapanowicz
62 Sławomir Woźniak
63 Lech Łucki
64 Jolanta Długajczyk
65 Władysław Roman Kijowski
66 Grzegorz Węgrzyn
67 Tomasz Jurecki
68 Andrzej Nowacki